zondag, juni 12, 2016

MTB Alpen Tour

MTB Alpen Tour - Schladming Oostenrijk

Dag 1 (55km/2400hm)
1. Robert Berger - 2u38'26
2. Ondrej Pina - 2u39'13
3. Vitor Gamito - 2u39'45
143. Thomas Gilops - 3u32'45
159. Stef Aernouts - 3u37'36
247. Poul Vestergaard - dnf

Dag 2 (58km/2900hm)
Via andere categorie-verdeling
1. Benjamin Michael - 3u31'25
2. Marco Fankhauser - 3u34'21
3. Jeffrey Kruidbos - 3u40'36
31. Stef Aernouts - 4u51'28
70. Tom Schepers - 6u11'27
Thomas Gilops - dnf door 3 lekke banden en een kapot achterwiel

Dag 3 (67km/3100hm)
1. Marco Fankhauser - 3u53'48
2. Benjamin Michael - 3u54'56
3. Stef De Louwere - 4u03'38
28. Thomas Gilops - 5u12'48
31. Stef Aernouts - 5u25'22
33. Dennis Van Hoof - 5u59'25

Dag 4 (14km/1300hm)
1. Marco Fankhauser - 1u00'49

2. Marco Fankhauser - 11u16'01
3. Nico Belman - 11u43'15
29. Stef Aernouts - 15u26'51
31. Dennis Van Hoof - 16u03'52

Stef zei

Na ons zéér geslaagd MTB avontuur in Polen vorig jaar besloten we om dit jaar zeker terug een meerdaagse te gaan rijden. Het oog viel vrij snel op de AlpenTour Trophy, persoonlijk was ik niet meteen overtuigd gezien de korte ritten met véél hoogtemeters maar uiteindelijk toch maar geplooid en iets voor nieuwjaar waren we uiteindelijk ingeschreven.

Woensdag 8 juni na een goei 1000km bollen kwamen we aan in Schladming, regen regen en nog is regen. We haalden onze nummer reeds op en gingen richting camping om ons buske en tentje op te stellen. Na nog eens een hele nacht regen stond de eerste etappe op het programma, 53km met 2400HMers. De regenjasjes werden bovengehaald en de beentjes goed ingevet, eens weg duurde het niet lang of alles was zeiknat. Boven gekomen op 1870m was het mistig, koud en nat, niet de perfecte dag voor de mooie vergezichten. In de lange afdaling kon ik toch nog redelijk wat volk snipperen en kwam ik uiteindelijk binnen met voor mij zeker geen slechte tijd, toch was het alsnog een dag om snel te vergeten.

Vrijdagochtend stralend weer en lekker warm, de goesting was dus al een pak groter dan gisteren. Wat ook wel nodig was gezien de bijna 3000HMers op 58km vandaag. We moesten vandaag 2 keer volledig naar boven, de eerste klim was redelijk gezapig en kon ik nog vlot verteren, in de afdaling vlak voor de 1ste bevoorrading stond den Thomas plat, hij kon verder dus ik wachtte niet en reed door (het blijft ne wedstrijd natuurlijk). De 2de klim van de dag was een ander paar mouwen, deze zou ons voeren naar de top van de wedstrijd op 2000m. Ik heb op geen enkele wedstrijd zo steil en lang geklommen als op deze klim, het deed me denken aan de muur van Borzée (voor de kenners) maar dan kilometers lang.
Vlak voor de top komt den Thomas mij terug voorbij gereden en neemt terug afstand op mij. Boven volgt nog een heel technisch stuk met veel stenen en slijk, echt niet simpel. In de afdaling stond den Thomas terug plat, ik geef hem mijn binnenband en pomp zodat hij verder kan en rij zelf door. Het ergste was voorbij vandaag buiten een laatste klimmetje van 200HMers, ik heb iets te weinig gegeten vandaag dus het is echt afzien. Moe maar zeer voldaan vlieg ik de finish afdaling in en bol ik over de meet, prachtig gefietst vandaag. Over de tijden maak ik me niet meer druk want ik heb reeds door dat het niveau hier wereldtop is, zelfs in onze SK1 amateurklasse. Thomas heeft met mijn binnenband nog eens lek gereden inclusief een kromme velg dus hij heeft een DNF vandaag. Hierdoor mag hij morgen wel verder rijden maar wordt hij niet meer opgenomen in het klassement.

Zaterdag de koninginnenrit, 68km 3100HMers, er is regen voorspeld maar we starten toch droog. De benen voelen al redelijk zwaar na de vorige dagen dus ik besluit rustig te starten, halverwege de startklim voel ik toch dat de motor aanslaat en kan ik een tandje bij schakelen. Deze inspanning bekoop ik echter op de 2de en zeker op de 3de klim van de dag, het was weer zo steil en lang klimmen dat het soms balanceren was tussen het voorwiel op de grond houden en achterover gaan en dit kilometers lang. Op de klimmen verlies ik altijd serieus wat terrein maar de afdalingen vandaag zijn wat technischer waardoor ik altijd veel plaatsen kan goedmaken, deze rit was mountainbiken op zijn best…

Zondag stond er nog de klimtijdrit op het programma, 14km met 1300HMers. De benen zijn vandaag echt zwaar dus ik besluit goed op te warmen. Mijn start was voorzien om 10.25u, ik vertrek als ne zot bergop maar na den eersten bocht lag ik toch al op de ‘granny’ en stond ik bijna stil. Het beloofden dus 14 zware kilometers te worden, met momenten was het zelfs meer een klimwandeling dan een klimtijdrit. Ik had dik anderhalf uur nodig om boven te komen en hiermee zat den AlpenTour erop.
Het was zeker ne prachtige wedstrijd, zelfs technischer dan ik verwacht had. Een echte aanrader voor wie een korte meerdaagse in de Alpen wil doen.

KaDee zei

Amai, mijn oren, die hoogtemeters op z'n korte ritten. Kan niet anders dan seil zijn. Goe gedaan manne!Jullie worden nog echte klimgeiten.

Bart zei

Knappe prestatie en een mooi verslag! Als beloning jouw foto op de website!